به گزارش سراج24؛ توسعه حمل و نقل عمومی برونشهری همواره یکی از اهداف برنامههای توسعه بوده است در این راستا در کشورمان در دوران پس از انقلاب اسلامی، میزان خطوط ریلی کشور حدود 3 برابر شده است؛ اما همچنان حدود 9500 تا 10 هزار کیلومتر خطآهن باقی مانده که ضرورت دارد به سرعت و در سالهای آینده ساخته شود.
متوسط ساخت سالانه راهآهن در کشور ما حدود 200 کیلومتر است و در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتمام پروژههای ریلی 45 تا 50 سال زمان خواهد برد. بنابراین باید این حوزه از نظر تامین اعتبارت بهمیزان قابل توجهی تقویت شود.
یکی از پیشنهاد مطرح در این باره این است که در «در طول برنامه هفتم توسعه، سالانه 2 میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز یا معادل ریالی آن از محل درآمد حاصل از فروش سهام شرکتهای دولتی، اموال و داراییهای دولت و بهره مالکانه معادن یا تلفیقی از آنها، با هدف توسعه خطوط ریلی و توسعه ناوگان به حساب صندوق توسعه حمل و نقل کشور واریز شود.»
تامین پایدار اعتبار، مهمترین حلقه مفقوده برای توسعه خطوط ریلی است که در صورت مشخص کردن اعتبارات مورد نیاز بهسرعت امکان اتمام پروژههای ریلی در طول یک دوره 10 ساله فراهم خواهد شد.